تاثیر عادت به خوردن یا نخوردن صبحانه بر پاسخ متابولیک بدن

 1 مارس 2015- عادات صبحانه نقش مهمی درمتابولیسم صبحانه های پر پروتئین دارد. محققان دانشگاه Missouriبه مقایسه زنان جوانی که به نخوردن صبحانه عادت کرده اند با افرادیکه  بطور معمول صبحانه می خورند، پرداختند. آنها دریافتند که پاسخ متابولیکی بدن این دو گروه به خوردن صبحانه ی غنی از پروتئین  با هم متفاوت است.

خوردن یک صبحانه ی پر پروتئین کنترل قند خون افرادی را که بطور خاص عادت به نخوردن صبحانه دارند در طول روز ضعیف می کند. درحالیکه کنترل قند خون افرادیکه بطورمعمول یک صبحانه ی پرکربوهیدرات میل می کردند پس از خوردن یک صبحانه ی پر پروتئین بهبود می یابد.

دکتر Heather liedyاستادیار بخش فیزیولوژی ورزشی وتغذیه از دانشگاه میسوری می گوید: شواهد علمی کنونی نشان می دهد افزایش  پایدار مقدار قند خون سپس از غذا سهم مهمی در کنترل ضعیف گلایسمیک دارد و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض قلبی عروقی در ارتباط است.

به شرکت  کنندگان دراین تحقیق یک صبحانه ی حاوی پروتیئن زیاد (مخلوطی از گوشت گوساله ی کم چرب وتخم مرغ) داده شد، این وعده  حاوی 32 گرم پروتئین بود.

دانشمندان به مطالعه ی 35 زن جوان دارای اضافه وزن که بطور روتین وطبق عادت صبحانه می خوردند یا از خوردن صبحانه صرفنظر می کردند، پرداختند. در این تحقیق به افرادیکه عادت به نخوردن صبحانه  داشتند  به مدت  سه روز متوالی یا یک صبحانه پرکربوهیدرات یا یک صبحانه  پرپروتئین  داده شد و یا به آنها گفته شد همانند همیشه صبحانه نخورند. به افرادیکه عادت به خوردن صبحانه داشتند نیز برای چهار روز متوالی یا یک صبحانه ی پرکربوهیدرات  یا یک صبحانه ی پر پروتئین داده شد. در روز چهارم محققان مقدار قند  خون همه ی افراد را در طول روز اندازه گیری نمودند.

محققان دریافتند  که مقادیر قندخون این زنان جوان در پاسخ به صبحانه ی پر پروتئین  درمقابل صبحانه  ی پرکربوهیدرات تحت تأثیر عادات معمول صبحانه ی آنها قرار می گیرد. در افرادیکه  بطور معمول صبحانه نمی خوردند خوردن یک صبحانه ی پر پروتئین  سبب بالا رفتن قندخون آنها در طول روز درمقایسه با زمانی می شود که صبحانه نمی خوردند. درحالیکه یک صبحانه ی  استاندارد پر کربوهیدرات بروی مقدار قند  قند خون آنها تأثیری نداشت.

 درمقابل در افرادیکه  بطور معمول صبحانه می خورند، مصرف یک صبحانه ی پرپروتئین موجب کاهش مقدار قند خون در طول روز می گردید.

دکتر leidyمی گوید: این یافته ها نشان می دهد توانایی بدن افرادیکه عادت به نخوردن صبحانه دارند  برای متابولیسم مقادیر زیادی از پروتئین کاهش می یابد. متاسفانه ما هنوز نمی دانیم  چه مدت طول می کشد تا افرادیکه غالباً صبحانه  نمی خورند بتوانند با ادامه ی خوردن  صبحانه از فواید آن بهره مند  شوند.

با این حال اطلاعات این تحقیق نشان می دهد افرادیکه  شروع به خوردن  صبحانه می کنند باید بتدریج  به سمت خوردن صبحانه هایی با مقدار بیشتر پروتئین رو آورند(حدود 30 گرم پروتئین) تا کنترل قندخونشان بهبود یابد.

  دکتر leidyمی گوید: زنان جوان باید بطور معمول 350 کالری ازخوردن صبحانه دریافت  کنند. این صبحانه باید حاوی تقریباً 30 گرم پروتئین  باشد. برای رسیدن به این مقدار پروتئین می توانند از تخم مرغ همزده، گوشت بدون چربی یا ماست  چکیده کم چرب استفاده  کنند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/290018.php